Summa sidvisningar

tisdag 1 november 2011

Jag har sett världens största katt

Guu va tiden rinner iväg! Jag har fullt upp med att hinna med mig själv känns det som.

I måndags morse gick vi upp jättetidigt för att det var underbart fotoväder som matte brukar kalla det. Solen gjorde sitt bästa för att tränga igenom den tjocka dimman och det var alldeles tyst och stilla i naturen. Man kunde höra vart enda höstlöv sakta falla ner på marken.


Vi åkte ner till en speciell vik där jag har varit många gånger förut och medan matte fotograferade gick jag och strosade runt hennes fötter. Jag ställde mig vid vattenbrynet och spanande men jag såg ingenting!! Jag förstår inte varför matte tycker det är roligt att fotografera just det….absolut ingenting! Det var ju bara tjock dimma med lite gult ljus i? Ja jag blir inte klok på dessa människor.


Men efter en stund sa matte att hon skulle gå till bilen och hämta ett annat objektiv och jag hängde med förstås.

Plötsligt tvärstannade matte och i samma ögonblick gjorde jag det samma för ca 10-12 meter mitt framför oss stod den största katt jag någonsin sett!!! Den var ENORM!!! Och dessutom hade den tofsar på öronen!!! Jag blev så paff att jag satte mig rakt ner på rumpan och där blev jag kvar. Efter några sekunder vände den enorma katten och sprang tyst tillbaka in i den djupa skogen och försvann.

”-Dra på trissor” sa matte högt. ”-Ett lodjur!!!!”

Vadå lodjur tänkte jag…det var ju världens största katt?!! I alla fall Sveriges?!


Sedan började matte svära långa långa ramsor som jag inte kan repetera här i bloggen för då skulle det bli censur….!

Hon var så besviken och arg på sig själv att hon inte han med att ta bilder på den enorma katten och ja…jag kan hålla med om det till viss del….det hade ju vart bra med bildbevis.


Men kul var det att få se en så oerhört stor och vacker katt ute i det fria och jag hoppas att vi möts igen vid något annat tillfälle och när matte är beredd med kameran!



Lodjur fotograferad i Orsa Björnpark av min matte.





3 kommentarer:

  1. Men Marie hur kunde du missa bilden med stort B, men är det inte så att det fastnat på din egen hårddisk för alltid? Tänk att ha mött ett livs levande lodjur! Lyckliga dig och Myran!
    Ringer dig en dag nästa vecka och gör upp om datum, vi ser fram mot att få träffa dig!
    :-)//Barbro (Fliff Foto)

    SvaraRadera
  2. Hej,
    har precis hittat hit och suttit och kikat på underbara labbe-bilder..och fått nåt vått i ögonen. :)
    Har ju själv tre labbetjejer och de är det underbaraste jag har!!

    Lägger upp din sida på min blogglista om det är OK.

    Ja jisses, dessa labradorer får verkligen hjärtat att smälta.

    //Boije

    SvaraRadera